Utdrag av kapitlet om redaksjons- og journalistvalget i «Bruk Pressen 3.0» av Anders Cappelen
LES HER: Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken
LES OGSÅ:
Arenastrategi
Redaksjonsvalget
Redaksjonsvalget – eksklusivitet
6.8 Journalistvalget
Rett pitch til rett journalist. Dette er essensielt ikke bare for å lykkes med innspill, men også for å etablere konstruktive relasjoner til journalister. Innspill av irrelevante pitcher skader ditt rykte som kilde og reduserer sjansen for at fremtidige innspill blir seriøst vurdert.
God research forut for redaksjons- og journalistvalget, og forståelse for hva slags saker som har nyhets- eller interesseverdi for de ulike redaksjoner, er nødvendig for over tid å kunne bruke pressen som kommunikasjonskanal. Vi viser ellers til kap. 19.1, s. 525, der temaet er redaksjonslister og journalistarkiv.
Merk:
Når redaksjonelle ressurser kuttes, får journalistene mindre tid til å vurdere innspill, og det blir desto viktigere å forstå deres behov.
Anbefaling:
Når du leser artikler i tekstbasert presse, gjør det til en vane å merke deg hvilke journalister som har skrevet dem, og vurdere hvordan de løste oppgaven.
Hvem i redaksjonen skal du kontakte?
(…)
Bruk sterke saker til å utvikle relasjoner
Har du en sak som pressen utvilsomt er interessert i å omtale, se da saken som et verktøy for å etablere eller styrke relasjoner til nøkkeljournalister. Gir du en sak med stor nyhets- eller interesseverdi eksklusivt til en journalist, gir du vedkommende mulighet til å få et stort og godt oppslag eller innslag, og til å dokumentere sitt gode kildenett og derved sin kvalitet som journalist.
Legger en nyhetsjournalist en ny, god sak frem på morgenmøtet eller for redaksjonsleder, bekrefter dette at hun følger eget fagområde nøye, har gode kilder, og er en dyktig og viktig medarbeider. Journalister som stadig kommer med sakene selv, verdsettes høyt. «Stresset er å ikke ha ideer, ikke å ha noe på blokka», sier en tv-journalist.
Når du som kilde gir journalisten mulighet til å fremstå som initiativrik, gir du henne også mer eierskap til saken. Det kan da være i journalistens egeninteresse overfor kollegene å nedtone det forhold at en profesjonell kilde har spilt inn saken, og at det kanskje foreligger betydelige kildefinansierte informasjonssubsidier. Det gir langt større prestisje å grave frem saker selv enn å få dem servert på et fat av en PR-arbeider.
Har du en sak med stor nyhets- eller interesseverdi, kan det imidlertid også være nyttig å kontakte redaksjonsleder først. Da kan du i praksis oppnå å etablere eller videreutvikle to relasjoner: til redaksjonslederen, som får en fjær i hatten fordi hun ved hjelp av sitt nettverk fikk fatt i saken, og til journalisten som blir bedt om å lage en artikkel eller et innslag (og som da må kontakte deg som kilde).
Merk:
På lang sikt er du normalt best tjent med å bygge opp et fruktbart samarbeid med relevante fagmedarbeidere i prioriterte redaksjoner.
Det er en klar forventning til nyhetsjournalister at de skal komme med daglige forslag om saker fra sine respektive fagområder.
Nyhetssaker med middels nyhets- eller interesseverdi 186 * Featuresaker med middels interesseverdi 186 * Nye, unge journalister vs. eldre og erfarne 186
Vikarer
Vikarer er journalister som ikke er fast ansatt, men som jobber mer eller mindre fast for en redaksjon. De kan ha faste vikariater og arbeider da i en bestemt periode som om de skulle være fast ansatt. Andre kan ha en fast avtale om å bli kalt inn når redaksjonen har kapasitetsproblemer, og går kanskje helge- og kveldsvakter. Mange av dagens journalister startet sin journalistkarriere som sommervikarer.
For pressen er vikarer en måte å skaffe seg billig og sulten arbeidskraft på, uten å pådra seg forpliktelsene fast ansettelse innebærer. Når tiden løper ut for hvor lenge de har lov til å være vikarer, må de fleste finne en ny redaksjon å jobbe for. Norsk presse blir regelmessig kritisert for sin bruk og behandling av vikarer. Kombinasjonen av mange som ønsker å bli journalister og nedbemanning i de fleste redaksjoner, gjør imidlertid at etterspørselen etter vikariater er stor. For de fleste unge journalister er et vikariat første skritt på veien til fast jobb.
Som vikar må du stå på, produsere mange saker og bevise at du kan bli en verdifull medarbeider. Innspill mot vikarer, og kanskje særlig vikarer som ikke arbeider fast i redaksjonen, kan derfor ha større sjanse for å oppnå positiv respons enn innspill mot fast ansatte journalister. Unge vikarer har også behov for å bygge opp sitt kontaktnett, og må bruke tid på å snakke med kilder for å bli kjent med et fagfelt eller en bransje.
Ulempen med å investere i en relasjon til en vikar, er at du aldri vet hvor lenge denne kommer til å arbeide for den aktuelle redaksjonen. Jo dyktigere journalist vikaren er, desto større er sjansen for at han fortsatt kommer til å jobbe for en større redaksjon.
Anbefaling:
Identifiser hvem som til enhver tid er vikarer i prioriterte redaksjoner. Dette gjør du ved å holde fortløpende oversikt over hvor lenge de enkelte journalistene har vært der.
Bruk korrespondentene 187 * Bruk frilansere 188
6.9 Slik fungerer redaksjonen
Nyhetsredaksjoner 189 * Featureredaksjoner 189 * Morgenmøtet 189 * Saksliste 190 * Desken 190 * Deadline 191 * Kveldsvakten 191
6.10 Journalisters arbeidsdag
Journalisters arbeidssituasjon og arbeidsmåter bestemmes først og fremst av hvilke presseorganer og redaksjoner de arbeider for. Utgangspunktet her er i hovedsak arbeidssituasjonen for journalister i en større nyhetsredaksjon.
Nyhetsjournalister har fire hovedoppgaver i det daglige arbeidet: å samle informasjon (drive research), finne en god vinkel i presentasjonen av saken, skrive den ut i form av en artikkel eller lage et ferdig innslag, og jakte på skjult nyhetsstoff.
Informasjonsinnsamling (research) 192 * Vinkling av saker 193 * Overskrift 194 * Ingress/introduksjon 194 * Brødteksten – det viktigste først 195 * Plass-/tidsproblemer 195 * Tidspress 195 * Etterarbeid 196 * Nettjournalisten 197 * Fjernsynsjournalisten 198 * Radiojournalisten 198 * Nyhetsjakten 198 * Motivasjonsfaktorer 200