Hans Geelmuydens håndtering av oppmerksomheten PR-regningen til Berit Kjøll har fått, tyder på at PR-rådgivere ikke er spesielt flinke til å følge egne råd når de rammes av ubehageligheter.
Av Anders Cappelen, 20. august 2009
LES OGSÅ: «Brysom PR-regning»
To av de viktigste rådene i krisehåndtering er å tenke worst case-scenario straks krisen bryter ut, og ikke benekte at det eksisterer en krise. Videre er det kanskje beste av alle mediehåndteringsråd dette: å aldri lyve for pressen.
Det er litt (men bare litt) utrolig at en av norsk PR-bransjes mest erfarne rådgivere, Hans Geelmuyden, synes å synde mot disse tre fundamentale rådene når Geelmuyden.Kieses (GK) regning til Berit Kjøll på kr. 740 000 har havnet i det offentlige rom.
Ugrei faktura
Geelmuyden sier det er helt greit å fakturere i snitt kr. 2 376 eks. mva. pr. time for 249 timer med telefonvaktjobbing og en feilslått strategi (offerrolle, knallharde motangrep og voldsom støy virket mot sin hensikt og har definitivt skadet Kjølls omdømme). ”Han mener rådene de ga var gode og at prisen på over 3000 kroner timen er det det koster for å få råd fra landets fremste kommunikasjonsrådgivere,” skriver TV2.no http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2848819.ece. Dessverre for Hans Geelmuyden, GK og Kjøll er det slik at bare svært få synes fakturaen for denne jobben er grei.
Da Aftenposten kontaktet Geelmuyden den 31. juli, svarte han følgende: ”Nei, dette må du snakke med Stein Jacob Frisch om. Det er han som har hatt jobben.” Noen dager senere er det imidlertid Geelmuyden selv som vil snakke med pressen om Kjøll-regningen, og nå kommer det også frem at han selv var med å bistå Kjøll i Aker-saken. Ikke bare det, av GKs faktura som nå er frigitt av Nærings- og handelsdepartementet, fremgår det at Hans Geelmuyden var kundeansvarlig – det var han som referanseperson http://media.e24.no/archive/01084/faktura_1084239a.pdf på fakturaen.
Nytt PR-råd
Som forfatter og forlegger av bøker om praktisk PR, er jeg på konstant utkikk etter nye, gode PR-råd. Jeg noterer derfor at både Hans Geelmuyden og Stein Jacob Frisch, GKs daglige leder, begge forsvarer seg med at de har fått mye ros for jobben de gjorde. ”Det jeg kan si er at vi har fått ros fra journalister, fra oppdragsgiver, fra departementet og fra regjeringskretser for den innsatsen vi gjorde i denne tiden.”
For meg er det et helt nytt PR-råd at om man kritiseres for å ha gjort en dårlig jobb, bør man bare si at man har fått mye ros for jobben, selv om man ikke kan oppgi navn på den eller de som ga ros. Men jeg er veldig usikker på om jeg vil ta det med i min neste bok.
Av meg skal Hans G. få et gammelt PR-råd: Legg deg flat når du har en dårlig sak! Og det skal jeg ikke fakturere ham for.