Det finnes flere uskrevne regler for god kildeskikk som profesjonelle kilder bør følge for å unngå negative reaksjoner i pressen. Her er et forslag til regler som kan fungere som en rettesnor i presserelatert PR:
Av Anders Cappelen. Publisert i Bruk Pressen 3.0. Komplett guide i presserelatert PR
Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken finner du her
1. Ærlighet og åpenhet
1.1 Snakk alltid sant og gi aldri bevisst uriktig informasjon. Si aldri mer enn det du kan stå for.
1.2 Vær nøyaktig med fakta. Si bare det du har dekning for.
1.3 Hold aldri unna vesentlig informasjon journalister spør etter, og som de har et legitimt krav på å få. Tilbakeholdelse av informasjon kan bare aksepteres når dette er nødvendig av juridiske hensyn, når enkeltpersoner kan bli påført alvorlig omdømmeskade, og når det dreier seg om forretningshemmeligheter. Informasjon skal ikke taushetsbelegges bare fordi det er bekvemt.
1.4 Svar på pressens henvendelser, og steng ikke døren når du har en omdømmeskadelig sak.
1.5 Har du spesielle bindinger eller interessekonflikter som undergraver din habilitet som kilde, og som du ikke kan forvente at journalisten som intervjuer deg kjenner til, si alltid ifra om dette på et tidlig tidspunkt.
1.6 Ikke gi informasjon «off-the-record» til journalister for å hindre dem i å bruke den.
2. Respekter journalisters rolle og premisser
2.1 Aksepter at journalister har rett til å stille kritiske spørsmål og avdekke kritikkverdige forhold i virksomheten.
2.2 Respekter journalisters gravearbeid. De som har avdekket opplysninger, skal ha førsteretten til å publisere dem, med mindre de er i ferd med å bryte regler i Vær Varsom-plakaten.
(Hvis mange kilder stadig gjør dette, vil journalister svare med å vente så lenge som mulig før publisering med å konfrontere den som angripes, og risikoen for enda flere brudd på plakatens punkt 4.14 om samtidig imøtegåesle, øker. Dette er allerede i dag den presseetiske regelen som brytes oftest, til store skade for den som rammes).
2.3 Ikke gi en sak eksklusivt til en redaksjon når du vet at en konkurrent har arbeidet med saken i lengre tid.
2.4 Respekter den innsats et presseorgan som er nyhetsledende i en sak har gjort, og favoriser da ikke andre redaksjoner.
2.5 Ikke fortell en journalist hva en konkurrerende redaksjon arbeider med, og hvilken vinkel den har valgt i presentasjonen av en sak.
2.6 Besvar henvendelser fra pressen så raskt som mulig.
2.7 Respekter journalisters tid, og pitch ikke saker som er irrelevante for feltet de dekker, eller saker de alt har omtalt.
2.8 Legg aldri press på journalister for at de skal omtale en sak. Begynn aldri å diskutere når de takker nei.
2.9 Har du fått avslag på et innspill i en redaksjon, forsøk da aldri å pitche saken til en annen journalist eller redaksjon i samme presseorgan.
2.10 Ikke spør mer enn én gang om når en sak kommer på, med mindre du må. Mas aldri om at saken må publiseres, og avkrev aldri løfter om tidspunkt.
2.11 Ikke spør journalisten «hva vinkelen blir».
2.12 Ikke krev å få besvare spørsmål på e-post med mindre redaksjoner misbruker sin makt, og du ikke kan stole på at uttalelser vil bli brukt på en fair måte.
2.13 Ikke vær pirkete når du foretar sitatsjekk. Ta det som er viktig, la det andre ligge. Legg deg aldri opp i valg av vinkel og andre presentasjonsmessige grep.
2.14 Ikke legg hindringer i veien for journalister som ønsker kontakt med andre i organisasjonen enn deg, med mindre disse av kapasitetsgrunner ikke kan stille opp, eller det dreier seg om en omdømmeskadelig sak.
2.15 Vær alltid tilgjengelig når du er oppført som kontaktperson på pressemeldinger eller ved andre innspill.
2.16 Ikke forhåndslov mer enn du kan holde om hvor sterke uttalelser du er villig til å gi i et intervju.
2.17 Overhold alltid egne sperrefrister.
2.18 Gi aldri redaksjonelle medarbeidere overdådige gaver eller gjør noe som kan oppfattes som tilløp til bestikkelse, og som kan skade deres integritet.
2.19 Henvis aldri til, og prøv aldri å utnytte, din status som annonsør når du er i kontakt med redaksjonelle medarbeidere.
3. Likebehandling
3.1 Nekt aldri å gi informasjon til en journalist fordi du har lovet en annen eksklusivitet.
3.2 Ikke favoriser en enkelt redaksjon for ofte, særlig ikke i mindre markeder med få konkurrerende presseorganer.
3.3 Boikott aldri et presseorgan.
LES OGSÅ:
PR-historikk
Er presserelatert PR uetisk?
PR-historiske skampletter
PR-etikk