PR-faget kan inndeles i flere disipliner eller grener etter hvilke målgrupper aktiviteter og virkemidler er rettet mot:
Markeds-PR. Her brukes kommunikasjon for å utløse eller øke etterspørselen etter produkter og tjenester, og målgruppen kan være forbruker- eller business-to-business-markeder. Målgruppen kan også være offentligheten generelt, og markeds-PR kan brukes til å skape oppmerksomhet, gjerne endringsskapende, om bestemte saker. Dette er en viktig markedsføringsform for blant andre politiske partier og andre interesseorganisasjoner for å vinne tilhengere, skape oppmerksomhet om saker og påvirke holdninger.
Av Anders Cappelen. Publisert i Bruk Pressen 3.0. Komplett guide i presserelatert PR.
LES HER: Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken
LES OGSÅ:
Hva er PR?
Hvorfor trenger vi PR?
Hva er presserelatert PR?
Ti nøkler for å lykkes med presserelatert PR
Kommunikasjon, informasjon eller PR?
PR og tradisjonell markedsføring
PR-etikk
Myndighets-PR (ofte kalt lobbying eller myndighetskontakt). Her er målet med kommunikasjonen å søke å endre rammevilkår som bestemmes av politikere og offentlige myndigheter, eller å skape støtte blant offentlig valgte eller ansatte enkeltpersoner for en bestemt sak.
Intern-PR (ofte kalt interninformasjon). Her brukes kommunikasjon til å formidle budskap internt i organisasjonen. Målene kan være å motivere egne ansatte, skape felles forståelse for virksomhetens kultur og forretningsmessige mål, og for tiltak som skal implementeres.
Rekrutterings-PR. Målgruppen er potensielle ansatte, og målet å tiltrekke seg kompetent arbeidskraft, for eksempel ved å synliggjøre at den tilbyr interessante arbeidsplasser med gode muligheter for faglig utvikling.
Finans-PR (kalles ofte investor relations og finansiell informasjon). Her brukes kommunikasjon til å formidle budskap til kapitalmarkedene. Typiske målgrupper er investorer, meglere, analytikere, banker og andre finansinstitusjoner.
Krise-PR (kalles ofte krisehåndtering). Her er målet å bruke kommunikasjon for å hjelpe en virksomhet igjennom en omdømme- eller ulykkeskrise. Målgruppene er alle som direkte eller indirekte er berørt av krisen, og alle som påvirker oppfatninger om krisen, og om hvordan virksomheten løser den.
Off.org.-PR (ofte kalt offentlig informasjon). Her brukes kommunikasjon til å bidra til at organisasjoner i offentlig sektor løser sine oppgaver. Målgruppen er ofte brukere av virksomhetens tjenester, eller andre virksomheter som er berørt av dens tiltak. Offentlige organisasjoner har spesielle hensyn å ta i sin eksterne og interne kommunikasjon, og må forholde seg til regler som blant annet forplikter dem til å utføre bestemte informasjonsoppgaver.
PR-fagets virkemidler
Mange av disse virkemidlene er særegne for faget, og bidrar til å definere og skille det fra andre deler av kommunikasjonsfaget. Her er noen av de viktigste:
Presserelatert PR. Kalles ofte pressekontakt og mediehåndtering. Begrepet betegner den delen av PR-arbeidet som har med nyhetsmedier og andre journalistiske presseorganer å gjøre. Målet er å oppnå redaksjonell omtale som gagner virksomheten, eller som skader den minst mulig. Det er dette PR-faglige virkemiddelet som er tema for denne boken.
SoMe-PR. Fremveksten av sosiale medier som blogger, Twitter, Facebook og YouTube utgjør en ny arena som PR-arbeidere mer enn noen andre har forutsetninger for å beherske og utnytte. Innsatsen her handler ikke minst om å føre dialoger, utvikle relasjoner til enkeltpersoner og skape holdninger med utgangspunkt i et ståsted som ikke er like åpenbart kommersielt som i tradisjonell markedsføring. Det er en sikker spådom at SoMe-PR som virkemiddel i PR-faget vil få stadig større betydning.
Nettsted-PR. Eget nettsted (også kalt hjemmesider eller bare web) er de fleste virksomheters viktigste vindu mot omverdenen. Et PR-faglig godt nettsted, som er brukervennlig og kommuniserer med viktige målgrupper, og der sentralt innhold er søkemotoroptimert, er en stor ressurs for de fleste, om ikke alle, PR-aktiviteter. Søkemotoroptimering (SEO) er således et viktig PR-virkemiddel, som vi her har valgt å la inngå i betegnelsen «nettsted-PR».
CSR-PR. Corporate Social Responsibility (CSR) er et viktig virkemiddel for virksomheter til å fremstå som ansvarlige, og mer generelt for å styrke eget omdømme. Støtte til miljøorganisasjoner, humanitære organisasjoner og lokale idrettslag, og kommunikasjon om egen innsats på slike felt, kan betegnes som CSR-PR.
Event-PR. Event-PR favner alt fra forbrukerorienterte konkurranser til tv-aksjoner, underskriftskampanjer, foredrag og konferanser, og er et viktig virkemiddel i markeds-PR. Humanitære organisasjoner og interesseorganisasjoner som for eksempel Dyrevernalliansen bruker ofte event-PR for å skape oppmerksomhet om, og støtte for, en sak.
Produkt-PR er en betegnelse som ofte brukes om innspill mot pressen der målet er å få omtale av et konkret produkt. Begrepet er upresist og har ingen naturlig plass i fagterminologien Bruk Pressen 3.0 opererer med. Det er tilstrekkelig å si at slike innspill sorterer under PR-grenen markeds-PR.