Utdrag av «Bruk Pressen» av Anders Cappelen
LES HER: Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken
LES OGSÅ:
Slik styrker du innspill mot pressen
Idéutvikling i presserelatert PR
Slik selger du inn saker
5.4 Event-PR
Event-PR er et virkemiddel i markeds-PR, og går ofte ut på å lage en «happening» der personer i målgruppene inviteres til å delta eller være publikum. Et viktig mål er ofte å få pressen til å dekke eventet.
Mange interesseorganisasjoner bruker event-PR. Alle former for kampanjer, aksjoner, opprop, fakkeltog, debattmøter osv., kan regnes som event-PR. Når slike tiltak iverksettes, er ønsket om å utløse presseomtale ofte en motivasjonsfaktor.
Vellykkede eventer kan generere mye redaksjonell oppmerksomhet over tid. Ofte er det mulig å legge et løp med flere naturlige etapper, som alle kan by på innspillsmuligheter. Dette gjelder blant annet konkurranser, merkedager og innsamlingsaksjoner.
Et større event gir minst tre innspillsmuligheter: Når planer offentliggjøres (forhåndsomtale), når selve eventet går av stabelen, og når resultatene foreligger. I tillegg kommer mulighetene for å spille inn personorienterte saker om egne medarbeidere, deltagere, vinnere og andre berørte parter. Ved å være kreativ og finne stadig nye retninger å spinne eventet og tematikken videre i, kan du skape føljetonger, jfr. Føljetong-PR i kap. 7.3, s. 223, og Flere redaksjoner for samme sak – oppstykking i kap. 6.3, s. 134.
Merk:
Jo mer faglig tyngde og troverdighet som inngår i eventet, for eksempel i form av fageksperter og uavhengige opinionsdannere som deltar, desto større er sjansen for redaksjonell interesse.
Anbefaling:
Er presseomtale et mål, prøv å avkommersialisere eventets profil. Sterk logoeksponering og mange salgsutløsende aktiviteter reduserer redaksjoners interesse.
Publikumsdeltagelse 120 * Kjendiser og event-PR 120 * Bildemuligheter 121 * Timing 121 * Kampanjenettsted 121 * Konkurranser 122 * Priser og stipender 123 * Rekordforsøk 123 * Venneforeninger 123 * Merkedager og festivaler 124
(…)
PRopulisme
Dette er en betegnelse for å hekte seg på og ta tak i folkelige saker i pressen. Slike fremstøt fungerer ofte bra når du går ut og sier at du vil gjøre noe aktivt – gjerne for å rette opp en uheldig situasjon som har oppstått, som engasjerer så vel journalister som mannen i gata. For å lykkes som PRopulist må du kunne fange opp stemninger som rører seg i folkedypet, og som pressefolk gjerne er blant de første til å registrere.
Chess og Idar Vollvik gjennomførte i 2002-05 flere PRopulistiske tiltak. Da Bergens Arbeiderblad meldte at nedskjæringer i kommunalbudsjettet medførte at matingen av ender i Nygårdsparken måtte kuttes dramatisk ned, hvem rykket ut og påtok seg å vinterfôre Bergens sultne ender? Og da omleggingen av bydelsadministrasjonen førte til redusert sprøyteplukking i samme park, var Vollvik og Chess igjen på plass. Og det samme var Bergens-pressen.
Det mest vellykkede PRopulistiske tiltaket Chess og Vollvik gjennomførte, ble utløst av at politiet og Mattilsynet beslagla en meterlang krokodille i en leilighet på Ulven i Oslo. Begivenheten ble dekket av en lang rekke norske presseorganer. Av artikler og innslag fremgikk det at krokodillens videre skjebne var uviss, fordi akvariene i Bergen og Kristiansand kanskje ikke hadde råd til å overta den. Det er i dette øyeblikk Idar Vollvik kaster seg på krokodillekarusellen i pressen og erklærer at han påtar seg å hente det eksotiske dyret til Bergen, og betale for kost og losji i Akvariet i Bergen. «Chess-gründer redder krokodille» var VG Netts overskrift.
Krokodillestuntet bød på mange innspillsmuligheter og lot seg spinne ut i stadig nye retninger, slik at man fikk nye saker med nye vinkler å spille inn. Første mulighet var da Vollvik stod frem som krokodilleredder. Deretter fulgte følgende: 2. da dyret fikk navn (Idar), 3. da det ble klart at det dreide seg om en hun- og ikke en han-krokodille, slik man først trodde (denne «nyheten» ble dekket av over 20 presseorganer), 4. da krokodillen fikk navn for andre gang (Ida), 5. da krokodillen tok nattoget til Bergen, 6. da Idar Vollvik for første gang møtte krokodillen på Akvariet i Bergen, 7. da den besøkte Fredrik Skavlan i Først & sist, 8. da det viste seg at den førte til sterk økning i antall besøkende i Akvariet, og 9. da krokodillens basseng i Akvariet formelt ble åpnet. (Schrøder 2007).
Det er ellers ikke noe krav i PRopulisme at en konkret sak eller tema først må ha vært omtalt i pressen. Ikea i New York «reddet» byens uryddigste rom (etter en Ikea-kåring) ved å ommøblere det med Ikea-møbler. Denne saken, forsynt med før-og-etter-bilder, ble omtalt av flere amerikanske presseorganer.
Merk:
PRopulistiske innspill innebærer ofte å bruke penger på et godt formål eller på andre måter å hjelpe noen.
Mange PRopulistiske tiltak har høy «glimt-i-øyet»-faktor.
I PRopulisme gjelder det å handle raskt, mens den redaksjonelle interessen er der, og mens saken er aktuell.