LES HER: Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken
Tredje utgave av Bruk Pressen er skrevet for særlig to grupper: profesjonelle kilder og PR-studenter. De første inkluderer alle med jobb eller verv der presseomtale kan gi en fordel, men også der journalister kan konfrontere deg i omdømmeskadelige saker.
Målet har vært å lage et fullstendig oppslagsverk og en praktisk håndbok i presserelatert PR. For å gi en komplett oversikt over alt du kan ha nytte av å vite før, under og etter møter med journalister, er Bruk Pressen 3.0 blitt en omfangsrik og detaljert bok. Den speiler at fagområdet er blitt mer komplekst, og at mange forhold må tas hensyn til for å gjøre en maksimalt god jobb. Nesten all tekst er nyskrevet.
Enkelte gjentagelser og mange kryssreferanser har vært nødvendig. Men derfor trenger du heller ikke lese alt, eller lese kapittel for kapittel for å ha utbytte av boken. Dens struktur og måte å presentere informasjon og råd på, er utviklet for å muliggjøre hurtiglesning. Du skal slippe å lese store tekstblokker for å fastslå om noe er nyttig eller ikke. Innholdsfortegnelsen og stikkordregisteret er greie veivisere. Mange av de viktigste rådene er markert med hake i margen.
Boken omfatter samtlige kategorier av presseorganer, og et stykke på vei også sosiale medier. Håndtering av omdømmeskadelige saker og krisesituasjoner er PR-arbeideres største utfordring, og derfor prioritert høyt. Beste vern i slike saker finner du i presseetikken, som behandles utførlig. Andre sentrale temaer er utvikling og «innsalg» av saker med nyhets- og interesseverdi, intervjuforberedelser og -teknikk, og riktig bruk av ulike PR-verktøy. En rød tråd er at du ved å tilføre informasjonssubsidier og tilpasse deg redaksjoners spilleregler og behov, øker sjansen for å lykkes med presserelatert PR.
Journalistiske og redaktørstyrte medier er fortsatt vår viktigste arena for informasjon, debatt og meningsdannelse. Forhåpentlig kan boken bidra til en bedre forståelse både av journalistenes og de profesjonelle kildenes roller, premisser og metoder. I så fall vil den også gjøre det lettere for pressen å utføre sitt samfunnsoppdrag og for kildene å bruke pressen på en god og etisk riktig måte.
For mange borgere og for virksomheter i så vel privat som offentlig sektor er det både i et demokratisk og forretningsmessig perspektiv viktig å kunne bruke pressen og få slippe til i denne effektive, men samtidig så problematiske og risikofylte kanalen. Det styrker demokratiet og vår markedsøkonomi at flere blir flinkere til å fortelle sine historier her.
De sterkeste kildegruppene har i dag ansatt eller leier inn eksperter på presserelatert PR. På lang sikt kan dette bidra til at slike grupper får en uforholdsmessig stor innflytelse på pressens dekning av samfunnslivet. Den kunnskap og erfaring PR-arbeidere benytter seg av for å nå frem i pressen, bør derfor gjøres tilgjengelig for alle på en rimelig måte, for eksempel i form av en bok.