PR er forkortelsen for public relations. «Forholdene til omgivelsene» eller «forholdene til målgruppene» er mulige oversettelser. Definert slik fanger begrepet PR inn det viktigste skillet i forhold til andre deler av kommunikasjons-/markedsføringsfaget: den helhetlige tilnærmingen til samtlige av virksomhetens målgrupper, til hele dens «public», eller rettere sagt alle dens «publics», dvs. alle dens målgrupper eller interessenter (stakeholders).
Utdrag av Anders Cappelens bok Bruk Pressen 3.0. Komplett guide i presserelatert PR, kap. 1.1
LES HER: Innholdsfortegnelse og annen informasjon om boken
LES OGSÅ:
PR-fagets disipliner og virkemidler
Hvorfor trenger vi PR?
Hva er presserelatert PR?
Ti nøkler for å lykkes med presserelatert PR
Kommunikasjon, informasjon eller PR?
PR og tradisjonell markedsføring
PR-etikk
Er presserelatert PR uetisk?
Kommunikasjonsstyring
Med virksomheter mener vi både bedrifter og organisasjoner i privat og offentlig sektor (herunder departementer, kommuner, tilsyns- og forvaltningsorganer osv.). PR kan sees som en paraplybetegnelse for bestemte former for kommunikasjon som inngår i markedsføringen av en virksomhet og dens produkter og tjenester. Som i all annen markedsføring eller kommunikasjon er målet å kommunisere budskap effektivt mot en eller flere målgrupper for å nå virksomhetens mål. «Å styre kommunikasjonen mellom virksomheten og dens målgrupper» er en enkel og nyttig definisjon av PR. Tilsvarende på engelsk: the «management of communication between an organization and its publics.» (Grunig og Hunt 1984)
Ifølge medieforskeren Sigurd Allern kan PR normalt «defineres som kommunikasjon med sikte på overtalelse og påvirkning, utført på vegne av arbeidsgivere eller klienter» (Allern 1996). Ettersom all språklig formidling innebærer en form for tolkning og derfor subjektivitet, er ikke dette en spesielt presis eller nyttig PR-definisjon.
Canadian Public Relations Society definerer PR slik: «Public relations is the strategic management of relationships between an organization and its diverse publics, through the use of communication, to achieve mutual understanding, realize organizational goals and serve the public interest.»
De overordnede målene i PR-arbeidet er å skape troverdighet og tillit, kunnskap om virksomheten og forståelse for dens rammebetingelser. Dette kalles ofte å bygge eller styrke omdømmet. Godt PR-arbeid styrker relasjonene til aktører i målgruppene, det være seg enkeltpersoner eller virksomheter. Uetisk manipulasjon, løgn og alle forsøk på å lure noen, er dårlig PR-arbeid, ikke minst fordi dette i dagens transparente samfunn kan påføre virksomheten alvorlig omdømmeskade. «Å forvalte virksomhetens interessentrelasjoner» er en annen mulig overordnet PR-definisjon.
Mer konkrete mål i PR-arbeidet kan også være markedsrelaterte og handle om å utløse det som kan kalles støttende adferd og endringsskapende oppmerksomhet om en konkret sak, eller å stimulere etterspørselen etter varer og tjenester. Et sentralt ansvar for PR-arbeidere er også å håndtere og besvare angrep og press mot virksomheten fra omverdenen slik at omdømmet svekkes i så liten grad som mulig.