Dato: 11. februar 2013
Sted: Thon Conference Vika Atrium, Oslo
Kursleder: Anders Cappelen, presseetikkekspert, PR-rådgiver og Bruk Pressen 3.0-forfatter
Heldagsskurs om håndtering av de vanskelige sakene.
Med dette kurset lærer du:
1. Strategier for å begrense negativ presseomtale i omdømmeskadelige saker
2. Hvordan du håndterer pressen under en omdømme- eller ulykkeskrise
3. Hvordan du takler kampanjejournalister med egen agenda
Sentrale temaer i kurset:
- Journalisters metoder i omdømmeskadelige saker og kriser
- Sosiale medier og omdømmeskadelige saker
- Forberedelser for håndtering av omdømmeskadelige saker og kriser
- Den største feilen og det gyldne øyeblikk
- Slik bruker du Vær Varsom-plakaten som forsvarsvåpen mot tendensiøse journalister
- Gjennomgang av norske krisehåndteringscaser
Å håndtere omdømmeskadelige saker og kriser er kommunikasjonsarbeideres mest utfordrende oppgave. Trår du feil her, kan konsekvensene bli store. Nettopp derfor er det avgjørende å være best mulig forberedt og faglig oppdatert.
Omdømmeskadelig presseomtale er blitt langt mer alvorlig enn tidligere på grunn av evig lagring i nettaviser og effektive søkemotorer. Å begrense skadevirkningene når du har en negativ sak er blitt desto viktigere.
Om kurslederen:
Anders Cappelen har vært journalist i Aftenposten, PR-rådgiver i Woldsdal & Partnere/JKL og PR-ansvarlig i TraceTracker. Han er siviløkonom fra NHH, og arbeider i dag som PR-rådgiver, medietrener, foredragsholder og kursleder.
Cappelen er en av Norges fremste eksperter på kilders presseetiske rettigheter, og har vunnet en rekke klagesaker i Pressens Faglige Utvalg for klienter som har vært utsatt for pressens maktmisbruk, blant andre DNB og NAV. Han er forfatter av boken Bruk Pressen 3.0. Komplett guide i presserelatert PR.
”DYKTIG TIL Å OVERFØRE KOMPETANSE”
”Anders Cappelen er meget dyktig til å overføre sin kompetanse om hvordan møte journalister på jakt etter konfliktvinkler.”
Merete Christensen Bernau, direktør i Protector Forsikring
”NÅR DET GJELDER Å REAGERE RASKT”
”Når pressen konfronterer deg med sterke beskyldninger, er det svært viktig å gjøre tingene riktig fra første øyeblikk. Anders Cappelens råd har vært nyttige for meg i slike saker, spesielt når det gjelder å reagere raskt med riktig svar og dermed redusere risikoen for omdømmeskade.”
Jørgen H. V. Gjerdrum, adm. direktør ved Nordisk Institutt for Scene og Studio
”RELEVANT OG PRAKTISK ANVENDELIG”
”Anders Cappelen underviser i medierelasjoner ved Master of Management-programmet ’PR-ledelse og strategisk kommunikasjon’ ved Handelshøyskolen BI. Studentene drar stor nytte av hans brede erfaring både som journalist og PR-rådgiver. Han har stor evne til å gjøre undervisningen relevant og praktisk anvendelig, samt til å engasjere studentene til kritisk tenkning og aktiv deltakelse.”
Pål Kraft, professor, Handelshøyskolen BI og Universitetet i Oslo
Kursavgift
Kr. 4 995,- per person (mva-fritt). Inkludert i prisen er servering i pauser og lunsj, alt kursmateriell og CV-relevant kursbevis. Som kursdeltager får du GRATIS bøkene Bruk Pressen 3.0. Komplett guide i presserelatert PR, Mini-Bruk Pressen. Sjekklister for ledere og talspersoner, og Mediekuppet. Total bokhandelpris for disse bøkene er kr. 1 585,-.
Kurssted
Thon Conference Vika Atrium, Munkedamsveien 46, 0250 Oslo
Tlf.: 22 83 33 00, www.thonhotels.no/vikaatrium
Påmeldingsregler
Du melder deg på ved å bruke skjemaet nedenfor. Eventuell avmelding må skje skriftlig. Ved avmelding 14 – 60 dager før kursdagen blir du belastet med 20 % av kursavgiften. Ved avmelding senere enn 14 dager før kursdagen belastes 50 % av kursavgiften. Ved avmelding senere enn syv dager før kursdag belastes full kursavgift. Betalt plass på kurset kan fritt benyttes av andre.
Ta gjerne kontakt med Anders Cappelen på mob. 900 21 600 hvis du har spørsmål om kurset.
[gravityform id=1 title=false description=false ajax=true]
BEDRIFTSINTERNE KURS OG COACHING
Mange klienter ønsker å ta opp sensitive spørsmål på kursdagen og jobbe med konkrete problemstillinger man vet kommer. Derfor tilbyr Anders Cappelen skreddersydde interne kurs for bedrifter og organisasjoner på en eller to formiddager.
Cappelens internkurs er et godt verktøy for å bygge opp motivasjon, forståelse for og kunnskap om presserelatert PR-arbeid blant ledere og nøkkelpersoner.